Задайте вопрос юристу

836 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Гражданское право, 04 декабря 2022, вопрос №76588

Не могу получить свидетельство о смерти

Здравствуйте! Не могу получить свидетельство о смерти матери. Она умерла в сложное время (конец февраля 2022 г.) и была похоронена в начале марта. Хоронили тогда быстро, не считаясь (в том числе с мнением родст-венников) и за счёт мэрии.
Эксперт бюро судово-медичної експертизи, в заключении о вскрытии (по словам сотрудниц ДРАЦС), допус-тил "ошибку" в дате её рождения. Сотрудники ДРАЦС, выписывая "Свідоцтво про смерть" повторили эту "ошиб-ку". И теперь ничего сделать нельзя. Нужно обращаться по месту рождения умершей, и запрашивать копию "Свидетельства о рождении". Место её рождения – г. Ростов-на-Дону. Мне выписали "Висновок про відмову у внесенні змін до актового запису цивільного стану".
Но она давно уехала из Ростова, около 70-ти лет прожила на территории Украины, имела украинское граж-данство и прочее ... Вопрос мой:
1. Насколько здесь могут помочь суды?
2. В какие организации, базы данных, архивы (на территории Украины!) стоит обратиться за "справками" о дате рождения, чтобы помочь суду принять объёктивное решение?
Не обращаться же в ростовский ЗАГС через диппредставительства третьих стран?
Гліб, Харків.

Ответы юристов (2)

    Корнійчук Євген Іванович

    Доброго дня, вам треба виправити помилку через суд.

    Для детальної консультації натискайте кнопку звернутися.

    Айвазян Юрий Климентьевич
    Айвазян Юрий Климентьевич год назад

    Адвокат, г. Николаев, 32 года опыта

    Общаться в чате

    Доброго дня!

    Вам треба звертатись до того органу, який вчинив помилку, показувати документи матері та вимагати виправлення тої помилки. Інша справа, якщо у Вас не залишилось жодного документу, який би підтверджував справжню дату народження. Тоді тільки в суд.

    Існує два способи виправити помилки в документі:

    1) Позасудовий (шляхом звернення до органу, що видав документ);

    2) Судовий (шляхом встановлення належності правовстановлюючого документа конкретній особі).

    У разі, якщо державна установа, яка видала цей документ, не може виправити допущену в ньому помилку, або така установа ліквідована, та/або архівні документи не збереглися, громадянин має право звернутися до суду їз заявою про встановлення факту належності правовстановлюючого документу.

    При цьому, варто пам’ятати, що справи про встановлення факту належності особі паспорта, військового квитка, квитка про членство в об’єднанні громадян, а також свідоцтв, що їх видають органи державної реєстрації актів цивільного стану, судовому розгляду в окремому провадженні не підлягають.

    Законодавство передбачає спрощений порядок розгляду таких заяв.

    В заяві, з якою особа звертається до суду, вона повинна вказати якими доказами підтверджується факт, що у правовстановлюючих документах було допущено помилку та обґрунтувати з яких причин неможливо виправити помилку в інший спосіб, окрім судового.

    Встановлення факту належності документу має юридичне значення та тягне за собою юридичні наслідки, оскільки зумовлене необхідністю оформлення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

    При розгляді справи суд встановлює належність особі правовстановлюючих документів, а не тотожність прізвища, імені, по батькові, неоднаково названих в різних документах, не присвоює чи залишає прізвище, ім’я, по-батькові. Судове рішення є підставою для оформлення майнових або особистих немайнових прав громадян. Судом лише встановлюється, що документ, виданий певній особі, в дійсності їй належить, але суд не вправі вносити виправлення у цей документ.

    ххх

    Паспорт є документом, що засвідчує особу та підтверджує громадянство України. Він необхідний при укладанні цивільно-правових угод, здійсненні банківських операцій, оформленні документів тощо.

    ЯК ВИПРАВИТИ ВИЯВЛЕНУ ПОМИЛКУ В ПАСПОРТІ, ЯКА БУЛА ДОПУЩЕНА НЕ З ВАШОЇ ВИНИ?

    При встановленні розбіжностей у записах, паспорт підлягає обміну.

    У такій ситуації потрібно звернутися до органу, який видав паспорт, а саме, до територіального підрозділу Державної міграційної служби. У письмовій формі подати заяву, описавши проблему та вказуючи вимогу виправити помилку, допущену співробітниками даної установи.

    До заяви потрібно докласти:

    2 фотографії 35х45 мм,

    паспорт, що підлягає обміну,

    документ в якому правильно вказано прізвище, ім’я, по-батькові

    (наприклад, свідоцтво про народження, свідоцтво про реєстрацію шлюбу).

    Також необхідно сплатити кошти за оформлення нового паспорту. Проте, Ви маєте право вимагати не стягувати їх з Вас, тому що помилка в паспорті допущена не з Вашої вини.

    Буває, що співробітники міграційної служби допускають помилки в перекладі імені з державної мови (згідно з українським правописом), наприклад, на російську мову.

    Відповідно до Закону України «Про засади державної мовної політики», Ви маєте право вимагати запис імені відповідно з транскрипцією – наприклад, російською мовою на другій сторінці паспорту, адже кожен громадянин України має право використовувати своє прізвище та ім’я (по-батькові) рідною мовою згідно із традиціями цієї мови.

    Без попереднього узгодження з Вами, територіальний підрозділ Державної міграційної служби не має права проводити запис прізвища, імені та по батькові у паспорті.

    Також можна звернутися в Інститут мовознавства ім. О.О. Потебені (адреса: 01601, м. Київ, вул. М. Грушевського) та отримати довідку про те, що, наприклад, переклад прізвища в паспорті не відповідає свідоцтву про народження. Це позбавить Вас від необхідності доводити відповідність паспорта іншим документам. При пред’явленні тих чи інших документів, необхідно буде також пред’являти цю довідку.

    ххх

    ЩО РОБИТИ, ЯКЩО У СВІДОЦТВІ ПРО НАРОДЖЕННЯ Є ПОМИЛКИ У ВКАЗІВЦІ ІМЕНІ, ДАТИ НАРОДЖЕННЯ ТА В ІНШИХ ДАНИХ?

    Один з обов’язків відділу державної реєстрації актів цивільного стану – виправляти неправильні або неповні відомості і навіть орфографічні помилки, які були допущені у свідоцтві про народження.

    Порядок внесення змін до актових записів цивільного стану врегульовано Правилами внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 № 96/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14.01.2011 № 55/18793.

    Внесення змін до актових записів цивільного стану проводиться тільки за наявності достатніх підстав, які підтверджуються документально. В інших випадках питання внесення змін є предметом розгляду суду. Потрібно подати до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заяву про внесення змін до актового запису цивільного стану про народження.

    Відділ державної реєстрації актів цивільного стану не вправі відмовити у прийнятті та розгляді заяви про внесення змін. Разом із заявою подаються документи, необхідні для її розгляду і вирішення питання по суті, зокрема, паспорт, свідоцтво про народження, в якому вказані неправильні, неповні відомості або відомості, які підлягають зміні, та інші документи.

    З такою заявою можуть звертатися особи, щодо яких складено актовий запис:

    один з батьків, опікун, піклувальник дитини;

    опікун недієздатної особи, спадкоємці померлого, представники органу опіки та піклування при здійсненні повноважень з опіки та піклування стосовно особи, яка має право на подачу такої заяви.

    Для підтвердження достовірності поданих документів про державну реєстрацію актів цивільного стану відділом державної реєстрації актів цивільного стану додаються до матеріалів справи повні витяги з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, копії відповідних актових записів цивільного стану, на підставі яких вирішується питання про необхідність внесення змін або відмови в цьому.

    За результатами перевірки зібраних документів, відділ державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін або про відмову в цьому, в якому чітко зазначаються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.

    Підставою для внесення змін до актових запис також може бути рішення суду, в якому зазначено, які саме зміни необхідно внести до актового запису про народження.

    Виправлені помилки в актовому записі вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису про народження, після чого повторно видається або надсилається свідоцтво про народження.

    Можна отримати послугу щодо видачі витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян. Витяг з Реєстру видається у відділі незалежно від місця державної реєстрації акту цивільного стану та місця проживання заявника. Якщо Ви маєте бажання отримати витяг поштою – потрібно нотаріально посвідчити справжність підпису заявника на заяві про отримання витягу, а також вірність копій паспорта чи документів, що підтверджують родинні відносини.

    Виникнуть питання, натискайте кнопку "звернутись" біля мого фото.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України